Taloyhtiön hallituksen kokous – muista nämä asiat

muista nämä

Taloyhtiön hallituksen kokous – muista nämä asiat

1. Väestönsuojan puhelinyhteyden uusimalla säästät rahaa

Sisäministeriön päätöksen mukaisesti väestönsuojassa tulee olla matkaviestimen käytön mahdollistava tekninen järjestelmä tai puhelinpiste, joka on kytketty valmiiksi puhelinverkkoon. Puhelinverkkoon kytketty liittymä on usein kallis vaihtoehto, josta taloyhtiöt sekä puhelinoperaattorit haluavat päästä eroon. Ongelmana väestönsuojissa usein on, ettei tiiviitä seiniä ja rakenteita läpäise myöskään matkapuhelinverkon signaali.

Tähän nykyaikainen ratkaisu on passiivinen toistinjärjestelmä, joka siirtää jo olemassa olevan hyvälaatuisen matkapuhelinsignaalin sisätiloihin. Toistinjärjestelmästä ei aiheudu kuukausittaisia ylläpitokuluja toisin kuin puhelinlinjasta.

Teemme väestönsuojan puhelinyhteyksien uusimisia, kysy tarjous ottamalla yhteyttä puhelimitse tai jättämällä yhteydenottopyyntö sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella. Yhteystiedot löydät täältä.

2. Palovaroittimista huolehtiminen nykyään taloyhtiön vastuulla

1.1.2024 astui voimaan lakimuutos, joka siirsi vastuun palovaroittimista, niiden toimivuudesta ja huollosta asukkaalta rakennuksen omistajalle, eli useimmissa tapauksissa taloyhtiölle. Vuonna 2009 ja sen jälkeen rakennettuihin taloihin vaaditaan lain mukaan sähköverkkoon kytkettävät palovaroittimet, mutta ennen sitä valmistuneisiin rakennuksiin riittää paristoilla tai akuilla toimivat palovaroittimet.

Mikäli taloyhtiön puolesta ei ole vielä palovaroittimia hankittu, tulisi se hoitaa kuntoon mahdollisimman pian. Palovaroittimia on saatavilla kertamaksulla tai vaihtoehtoisesti palveluna, jolloin palovaroittimien tarkastukset ja vuosihuollot jäävät Alarm Kiinteistöturvan hoidettavaksi. Kertamaksun ja palvelun eroja voit vertailla alla olevasta taulukosta. Lue lisää taloyhtiön palovaroittimista täältä.

3. Turvalaitteiden vuosihuollot ja varoittimien tarkastus

Palovaroittimien toimivuus tulisi tarkistaa säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa, unohtamatta yleisten tilojen palovaroittimia. Asukkaan tehtävänä on testata asunnossa sijaitsevan palovaroittimen toimivuus ja ilmoittaa mahdollisista puutteista tai toimintahäiriöistä taloyhtiölle, jonka vastaa varoittimien toimintakunnosta. Myös savunpoistojärjestelmän toimivuus ja huolto tulisi suorittaa kerran vuodessa. Väestönsuojan tiiveyskoe tulee tehdä 10 vuoden välein.

Kertauksena:

  • Asuntojen palovaroittimien vuositarkastus
  • Yleisten tilojen palovaroittimien tarkastus
  • Savunpoistojärjestelmän vuosihuolto
  • Väestönsuojan tiiveyskoe (10 vuoden välein)
muista nämä

4. Taloyhtiö turvallisemmaksi Turvaopas.fi -palvelun avulla

Lukuisat taloyhtiöt ovat jo ottaneet käyttöön Turvaopas.fi -palvelun. Taloyhtiöille suunnattu palvelu auttaa kehittämään taloyhtiön turvallisuutta ja sen kautta jokainen asukas löytää vaivattomasti kaikki taloyhtiön turvallisuuteen liittyvät tiedot kootusti yhdestä paikkaa. Palvelun kautta asukkaat pääsevät kätevästi jättämään ilmoituksen turvallisuuspuutteista tai -havainnoista, kuten palovaroittimen toimintahäiriöistä, tai tutustumaan esimerkiksi kiinteistön pelastussuunnitelmaan.

Turvaopas.fi palvelun hyödyt:

  • Kootusti yhdessä paikassa
  • Turvajärjestelmien huoltoraportit
  • Kaikkien asukkaiden nähtävillä
  • Asukkaiden osallistaminen

Turvaopas -palveluun pääset tutustumaan osoitteessa: https://turvaopas.fi/tervetuloa-kayttamaan-turvaopasta/

Syöttämällä kohdetunnus kenttään ”TESTI”, avautuu palvelun testikohde sivulle ja pääset näkemään miltä palvelu näyttää ja mitä se sisältää.